Saltar al contingut Saltar a la navegació Informació de contacte

Ermita de Sant Miquel

L'ermita data del segle XVII, a la porta s'hi aprecia l'any 1611 - queda enllestida per la diada de Carnestoltes de l'any 1614 -, tot i que té els seus orígens en una capella de forma rectangular i austera dels segles XII-XIV. L'ermita va ser construïda per recordar la trobada de la imatge romànica de la Mare de Déu de la Jonquera en el joncar, prop de la Font Vella d'abans. 

La descripció del temple inicial és la següent: 4 parets fetes de pedra i argamassa d'un gruix de 0'50 m. Una teulada sostinguda per dos arcs de punt rodó, amb bigam i llates de fusta. Les teulades, col·locades a dos vessants, acabaven amb un ràfec, com a protecció de les parets de les aigües de la pluja. S'entrava al temple per un portal de forma ogival, la façana no tenia cap altre element arquitectònic. 

A l'inici del segle XVII es va fer l'obra de reconstrucció de la capella, i va quedar edificada així fins a l'any 1936. L'encarregat de restaurar-la va ser el picapedrer i mestre de cases, Enric Julià, natural de la ciutat de Girona i habitant de la vila de Cornudella.

L'any 1732 la imatge de la Mare de Déu de la Jonquera va ser traslladada al temple parroquial, fet que va provocar que la capella quedés sense titularitat i òrfena de patronatge per a la devoció popular. El consell de la vila, conjuntament amb el vicari de la Pobla i monjo del monestir de Poblet, van decidir dedicar l'ermita a Sant Miquel Arcàngel. 

Més tard, en la fornícula de la façana s'hi va col·locar una imatge de la Mare de Déu esculpida en pedra. 

large copia.jpeg

El retaule gòtic de Sant Miquel 

Pintura al tremp sobre taula 

Mesures: 306 x 257 cm. 

Data de col·locació: de 1745 a 1750.

L'autor del retaule va ser Bernat Martorell, que va ser un artista desconegut fins a l'any 1937. Formava part de l'escola catalana del gòtic medieval. 

Pel que fa a les parcel·les del retaule podem destacar: 

- La figura central del es un quadre de Sant Miquel Arcàngel amb la llança vencent el drac, símbol de protecció i de defensa de l'Església.

- La part alta és dedicada a la crucificació de Jesús. Les cinc parcel·les de la part de baix responen a altres moments de la Passió de Jesús. 

- La part lateral superior de la dreta del retaule ens recorda al Misteri de l'Anunciació fet per l'arcàngel Sant Gabriel. 

- Al centre es manifesta l'expulsió de Lucífer i dels diables que Sant Miquel va fer del Paradís. 

- L'última parcel·la d'aquest lateral correspon a la llegenda de la fundació del monestir del Mont Gargano. A l'esquerra, a part superior, i tenim l'arcàngel Sant Rafael acompanyant a Tobias, camí cap a casa seva. 

- La parcel·la central ens presenta la lluita que Sant Miquel i els seus àngels sostenen per combatre les heretgies i cismes en contra de la fe de l'Església. 

- L'última part es refereix a l'aparició de l'anticrist.

Captura de pantalla 2021-11-02 a las 13.18.20.png

Aquest retaule, a començaments de segle XX, va ser traslladat al Museu Diocesà per a la seva restauració. Avui es troba ubicat a la catedral de Tarragona. En el seu lloc, l'any 1987, es va col·locar una reproducció del retaule feta pel pintor Salvador Jané i Guardiola. 

Actualment per Pasqua, a l'ermita, s'hi celebra la benedicció de les palmes, i es va en processó fins a l'Església parroquial. Ocasionalment, s'utilitza per fer exposicions artístiques.